dinsdag 17 augustus 2010

Menu afgelopen week

17/08/2010
Menu afgelopen week

Pannekoeken
met spek en met kaas + courgettesoep
Pannekoeken maak ik van een zelfgemaakte mix: 100 gram havermout, 100 gram volkorenmeel, 300 gram gewoon wit meel. Hier gaan een liter melk en drie eieren doorheen. De courgette (zo'n joekel van 1,5 kg) was cadeau, er zijn mensen die er in deze tijd van het jaar echt veel te veel van hebben. Met een goedkoop pakje soep als basis en veel gekookte courgette + ui uit de blender en een beetje roomkaas, werd het een prima soepje.Spitskoolstoofschotel met stukjes hamburger. Per persoon 200 gram spitskool en 200 gram spitskool. De aardappelen en groente in stukjes snijden en in een beetje zonnebloemolie gaar stoven. Per persoon 3/4 à  1/2 gebakken hamburger in kleine stukjes doormengen. Meestal stoof ik er voor de kleur nog een halve of een kwart in blokjes gesneden paprika doorheen, dat oogt kleuriger.
Macaroni met courgette, gehakt en rode saus + salade. Macaroni is euroshopper, de rode saus is een combi van ui, andere groenten, een blikje tomatenstukjes en blikjes tomatenpuree. In dit geval heb ik in de saus de reuzencourgette gebruikt. Die bevatte nogal wat vocht. Daarom heb ik deze keer alleen tomatenpuree gebruikt, dit is geconcentreerder dan de tomatenstukjes op sap, anders werd de saus te dun. In de rode saus doe ik altijd Italiaanse kruiden en verder wat ik zoal aan groenten voorradig heb, in dit geval een restje spitskool, courgette en uiteraard ui. Soms gaat de saus nog even in de blender als ik denk dat mijn eters stukjes bloemkool of stukjes wortel niet zo kunnen waarderen.
Mexicaanse schotel met tortilla chips
Gehakt gaar bakken tesamen met een in stukjes gesneden rode paprika en mengen met een potje uitgelekte doperwten en een blikje maïs. Dit mengsel verdelen over de bodem van een ovenschotel. Een aantal tomaten in dunne plakjes snijden en verdelen over de schotel. Daarop een laagje tortillachips en met kaas bestrooien. Daarna een kwartiertje in de oven.
Stamppot zuurkool met kaas en ananas
Wraps met sperzieboontjes, paprika, rode ui, maïs, brie, roomkaas en ijsbergsla
Lasagne met kaas, courgette en een rode saus met gemengde groenten
Bloemkool met eigengemaakte kerriesaus, gebakken aardappeltjes en gebakken stukjes kipfilet (uiteraard zelf in stukjes gesneden)
Rijst, tofu (zelf gemarineerd) en een mix van sperzieboontjes (diepvries) en winterwortelen (voorraad) in saus (een zelfgemaakte "chicken tonight" variant)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.