woensdag 14 juli 2010

Basisvoorraad

14/07/2010
Ik heb altijd in mijn vriezer en voorraadkast een zekere basisvoorraad, zodat ik nooit misgrijp als ik iets nodig heb.

Basisvoorraad

In de (voorraad)kast Voorraadkast
koffie
thee
cacao
kristalsuiker
basterdsuiker
poedersuiker
zoetstof
maïzena
custard
griesmeel
havermout
dessertrijst
bloem
zelfrijzend bakmeel

paneermeel
schenkstroop
pindakaas
appelstroop
chocopasta
hagelslag

rijst
macaroni
spaghetti
polenta
mie
olijfolie
zonnebloemolie
azijn
pesto
bouillontabletten (vlees-kip-groente)
vermicelli
blik tomatenstukjes
blik doperwtjes
pot sperziebonen
pot rode kool

pot appelmoes
aardappels
uien

blikje maïs
blikje tonijn
gedroogde peulvruchten:

linzen
bruine bonen

spliterwten
kikkererwten
blikjes vruchten op siroop ( perziken en ananas)
houdbare melk
pakje houdbare slagroom
appels

afbak(stok)brood
knäckebröd
muesli
rijstwafels
beschuiten
cashewnoten of andere noten
magnetronpopcorn
witte en rode wijn


Kruiden en specerijen

zout
peperkorrels
nootmuskaat
paprikapoeder
kerriepoeder
kruidnagelpoeder of kruidnagelen
italiaanse kruiden
mosterd
laurierblaadjes
vanillesuiker en/of stokjes
kaneel
worcestersaus
tomatenpuree
tomatenketchup
japanse sojasaus
ketjap manis=zoete ketjap
sambal oelek
knoflook

In de koelkast en vriezer
Koelkast
boter
margarine
kaas
eieren
aardbeienjam
zuurkool
pot mayonaise
tofu
spekreepjes
winterwortelen
currypasta (Patak)
melk

Vriezer

gesneden volkoren brood
pak diepvriesgroenten (spinazie, sperzieboontjes)
pak diepvries-vis
pakje bladerdeeg
gehakt
kip
Bovenstaande lijst is mijn basis voor het maken van goedkope, lekkere maaltijden. De artikelen koop ik goedkoop in en zorg wekelijks voor aanvulling. Een goede basisvoorraad is hét startpunt voor koken met een beperkt budget.
Sommige lezers vragen zich bij mijn weekuitgaven af, hoe ik daar een week menu van kan maken, nu dat komt vooral omdat ik standaard van alles al in huis heb, wat ik kan combineren met nieuwe weekaankopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.