dinsdag 15 juni 2010

Etiketten lezen

15/06/2010
Ik heb een tijdje Euroshopper pindakaas gekocht, maar ik vond toch dat de pindakaas te weinig naar pinda smaakte. Ik ben kort geleden overgestapt van Euroshopper naar huismerk. De afgelopen week had de AH Calvé pindakaas in de aanbieding en per pot was deze pindakaas goedkoper dan het huismerk van AH. Dus heb ik mij een voorraadje A-merk pindakaas aangeschaft. Twee grote potten van 600 gram. Ik heb voorlopig dus wel eventjes genoeg. Ik heb vandaag voor het eerst van de Calvé geproefd, en ik moet zeggen, de smaak is voortreffelijk.
Ik vind etiketten lezen altijd erg interessant. Dus ik heb een overzichtje voor jullie gemaakt:
Calvéhuismerk AHEuroshopper
pinda’s 85%75%55%
eiwit20 gram20 gram15 gram
zout0,25 gram0,7 gram1 gram
vet58 gram56 gram60 gram
verzadigde vetten9 gr9 gr11 gram
koolhydraten9 gram16 gram18 gram
voedingsvezel5 gram6 gram4 gram
prijs voor 1 pot van 600 gram1,42 (reclame)1,640,99
De hoeveelheid eiwit, vet, etc zijn per 100 gram product. Eigenlijk verbaast het mij dat de Euroshopper nog steeds pindakaas mag heten. Wat ook opvalt, is dat het percentage pinda’s verschilt, maar dat de hoeveelheid eiwit in Calvé en AH gelijk is. In alle soorten zit tussen 47 en 49 gram (meervoudig) onverzadigde vetten en relatief veel eiwit.
Op de pot van Calvé staat een Ik kies bewust logo, dat staat niet op de andere etiketten. Dat komt misschien door de hoeveelheid zout die in de andere merken zit.
Omdat het per boterham in prijs niet zoveel verschil maakt welke soort je koopt, ga ik voortaan de wat duurdere merken gebruiken en niet de euroshopper. Daar zitten naar mijn smaak toch wat te weinig pinda’s in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.