dinsdag 30 maart 2010

Bespaar top 11 uit Genoeg

Als je moet bezuinigen, waar bezuinig je dan het beste op? Met andere woorden, wat levert je het allermeeste op?
Over wat het oplevert als je wilt bezuinigen schrijft Marieke Henselmans tegenwoordig op de site van Genoeg alleraardigste columns met leuke tekeningen van Gijs Henselmans (haar zoon). De titel is: VERDIEN EEN MILJOEN DOOR ZELF TE DOEN. Een heel sterke titel vind ik, mijn complimenten voor de titel.
Dit kun je op de site van Genoeg vinden (ik heb steeds linken naar de site geplaatst, zodat je het op je gemak kunt lezen en kunt genieten van de prachtige illustraties)
1. Op 23 maart rekent ze ons voor dat je met was ophangen tot 190 euro per jaar kunt besparen.
2. Op 8 maart rekent ze ons voor dat je in 5 jaar 3500 euro kunt uitsparen door zelf een lunchtrommel mee te nemen naar school en werk.
3. 28 februari: door lekker goedkoop vlees te vervangen kun je veel uitsparen, Marieke geeft een recept voor wereldburgers voor 10 cent per persoon. Die ga ik ook eens maken.
4. Door huiswerkhulp aan je kind zelf te geven kun je 3000 euro per jaar uitsparen. Ik heb twee jaar geleden een blogje geschreven over examentraining en huiswerkhulp.
5. Bespaar minstens 400 per jaar op kapperskosten door zelf haren te (leren) knippen.
6. Laat zelf je hond uit en verdien 6000 per jaar.
7. Verdien véél geld door zelf je aardappelproducten te maken.
8. Verdien 350,- per jaar door niets weg te gooien en precies voldoende eten te kopen. Als je aandacht besteedt aan je inkoop, hoef je echt niets weg te gooien.
9. Verdien door zelf te doen, schoonmaken bijvoorbeeld. Daar kun je volgens Marieke 1350 euro per jaar mee verdienen.
10.  Maak zelf je erwtensoep, compleet met recept. De duurste soort erwtensoep die Marieke kon vinden, kostte bijna 16x meer dan een liter soep van het recept dat Marieke geeft.
11. Goedkoop schaatsen regelen en 200 euro verdienen. Volgens mij zijn de ijsbanen al weer gesloten, maar toch is het een goede tip die Marieke geeft.
Naast de column van Marieke Henselmans vind je op de site van Genoeg nog tips voor de keuken, klik hier, kledingtips, tips voor kinderen, en tuintips.
Ook op Genoeg.nl de weektips voor goedkope uitstapjes (helaas vanuit het Noorden wat prijzig door de afstanden)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.