woensdag 10 maart 2010

Abonnement rioleringsonderhoud

10/03/2010
Wat ik jullie nog niet gemeld heb, is dat er al weer een tijdje geleden een mannetje aan de deur kwam om mij een "rioleringsabonnement" aan te smeren. Voor nog geen honderd euro per jaar kon ik er van verzekerd zijn dat er bij rioleringsproblemen direct iemand iemand langs kwam om het probleem te verhelpen. Even dacht ik, als kersverse woningeigenaar: ja dat is misschien toch een goed idee. Je weet nooit wat er gaat gebeuren, misschien krijg ik inderdaad wel rioolproblemen. Maar meteen daarna dacht ik: ha ha een goede grap! Ik heb van 1973 t/m 2007 in een huurhuis gewoond en ik heb in deze 34 jaar nooit, maar dan ook echt nooit, last gehad van rioleringsproblemen. Deze woningen waren uit bouwjaar 1972, rond 1920, 1937, 1929 en 1952. Waarom zou ik in een huurhuis geen problemen met de riolering krijgen en wel in mijn huidige koopwoning uit 1973? Ik vind dat een dergelijk aanbod heel dicht grenst aan oplichterij! Ik neem, als dat nodig is, wel een gerenommeerd bedrijf in de arm om mijn riool te ontstoppen, dan weet ik zeker dat het goed is. Het is heel goed mogelijk dat het bedrijf dat het abonnement aanbood met de noorderzon vertrokken is op het moment dat je ze nodig hebt. Ik betaal als eigenaar van een woning rioolheffing aan mijn gemeente, in 2010 kost dat me 127,75 per jaar, ik neem aan dat ik de gemeente kan aanspreken als er iets mis is met het riool in mijn straat. Als er bijvoorbeeld bomen van gemeentelijke plantsoenen door rioolbuizen groeien, is dit een zaak van de gemeente en niet van mij.
Moraal van dit verhaal: laat je geen onzinnig abonnement aansmeren waar je misschien in geen jaren gebruik van maakt!
Wat wel handig is om te doen om te zorgen dat je geen verstopte afvoer of riool krijgt: Gootsteenbakje_3
- zorg ervoor dat je geen maandverband en andere dingen die er niet thuishoren door het toilet spoelt.
- zorg voor een goed rooster of een klassiek gootsteenbakje in je gootsteen en leeg dat regelmatig
- maak zo nu en dan je sifon, ook wel zwanehals genoemd, schoonSifon
- kijk uit met zand en klei in je afvoer, dat hoort daar niet
- giet geen vloeistoffen en andere zaken die kunnen stollen door de gootsteen. Geen vette jus en zeker geen gietgips die kinderen gebruiken om beeldjes te maken. Het is heel leuk spul, maar het is eerst vloeibaar en daarna wordt het heel hard. Nooit restjes door de gootsteenafvoer doen!
- vul een paar keer per jaar je gootsteen met heet sodawater en spoel daarmee je gootsteen-afvoer door. Heet sodawater lost gestolde vetten op waardoor je afvoerbuizen naar het riool weer schoSodaon worden. Klik ook hier voor meer oplossingen.
Heb jij een abonnement en wat is jouw ervaring?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.