dinsdag 2 februari 2010

Bezuinigen op zout

02/02/2010
Volgens mij bezuinigt de Gemeente Groningen momenteel op strooizout. Het was de afgelopen keren dat ik mijn route naar mijn werk fietste verschrikkelijk glad. Afgelopen donderdag was het bar en boos, toen had het geijzeld en was er op een deel van mijn route echt spiegelglad. Gisterochtend had ik het eerst niet eens in de gaten. Er lag een laagje sneeuw en dat was redelijk te befietsen. Maar verderop was de sneeuw platgereden en verworden tot een ijslaag. Het schitterde en glom me tegemoet in het vroege ochtendlicht. Op een gegeven moment was er een opstopping op het fietspad door een valpartij. Ik moest dus ook van de fiets. Ik kreeg bijna een rolberoerte toen ik ontdekte hoe glad het eigenlijk was! Daar stond ik op mijn bergschoenen te glijden op het fietspad. Ik ben toch maar weer op de fiets gestapt en vertrouwde er op dat de 2e helft van de rit ook goed zou gaan. De eerste helft was immers ook zonder valpartij mijnerzijds verlopen? Het ging goed en ik ben zonder botbreuken en kneuzingen op mijn werk gearriveerd.
Ook ‘s avonds op de terugweg hetzelfde verhaal: erg glad. Ik zie leeftijdsgenoten zeer voorzichtig fietsen of lopen. De fietspaden zijn nu wel sneeuwvrij, maar toch nog steeds bijzonder glad. Dat was in het begin van de sneeuw-periode echt beter, ik heb de indruk dat er toen meer gestrooid werd. Ook nu ben ik gelukkig weer helemaal heel thuisgekomen.
Nu vraag je misschien, waarom ga je niet met de bus? Ben je zo zuinig dat je daar geen geld aan wilt besteden? Nou dat valt wel mee, maar van en naar de bus moet ik een stuk lopen op trottoirs die erg glad zijn, daar wordt helemaal niets aan gladheidsbestrijding gedaan. Dat heeft er mee te maken dat het traject langs openbaar groen of langs studentenhuizen en over parkeerplaatsen gaat. Ik betwijfel of een rit met de bus iets oplost wat betreft het risico te vallen en botbreuken of kneuzingen op te lopen.
Ik ben het helemaal eens met Consument en Veiligheid die stelt dat gemeenten meer moeten strooien op binnenwegen en voetpaden. Het kost wat meer, maar het bespaart veel geld op de kosten die alle valpartijen veroorzaken. Alleen al de directe kosten van alle ongevallen lopen in de tientallen miljoenen euro’s. Ik denk dat de meeste gewonden vallen bij mensen die fietsend of lopend zich verplaatsen en vallen door de gladheid. Als het heel glad is gaat het volgens het bericht om wel 1000 ongevallen per dag!
Ook voor vandaag wordt er in de ochtendspits ijzel en sneeuw verwacht. Opnieuw is het dus weer heel erg uitkijken en zullen zich zo’n duizend mensen met gebroken ledematen bij de eerste hulp melden. Ik wens mijn medeweggebruikers, te voet, op de fiets, met de brommer, scooter of auto heel veel succes, geluk en wijsheid. Rijd voorzichtig en is er misschien de mogelijkheid om thuis te blijven?
Er ligt hier nu vanaf 16 december sneeuw, dat wordt morgenavond op de kop af 7 weken. De sneeuw is nooit helemaal weggeweest.
Een vraagje, waarop ik natuurlijk geen antwoord krijg, maar ik lekker toch ga stellen: wanneer gaat het nu eindelijk warm water regenen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.