donderdag 31 december 2009

Vuurwerk

31/12/2009
Zo aan het einde van het oude jaar is het tijd voor goede voornemens, oliebollen en vuurwerk.
In de straat wordt op dit moment al volop geknald. Maar vuurwerk komt er bij ons niet in. Gevaarlijk, het geeft heel veel troep, is slecht voor het milieu en het is ook nog duur. Als je bedenkt voor hoeveel geld de komende nacht de lucht in gaat! Ik ben erg slecht in het onthouden van cijfers, maar ik meen me te herinneren dat er de afgelopen jaren voor miljoenen euro’s verknald is. Het kost natuurlijk weer de nodige mensenlevens en daarnaast handen, ogen en oren. Ik ken een jongen die blind is aan 1 oog door vuurwerk. Die moet het vanaf zijn 13e voor de rest van zijn leven doen met 1 oog! Nou ja, het oog zit er nog wel, maar hij kan er niet mee kijken. Lees hier meer over vuurwerk en ogen. Omdat ik astma heb, heb ik in de oudejaarsnacht altijd last van de kruitdampen die ontstaan door het afsteken van vuurwerk, ondanks dat ik alle ramen dichthoud word ik er benauwd van. Ik kan wel genieten van mooi siervuurwerk dat anderen afsteken, maar zelf doe ik er niet aan. De hoeveelheid troep vind ik ook niet leuk, er komt altijd erg veel vuurwerk-afval van anderen in mijn tuin terecht en helaas wordt dat nooit door de veroorzakers opgeruimd.
Vanmiddag ga ik met beide dochters oliebollen en appelflappen bakken, die gaan we vanavond met ons drietjes opsmikkelen. Misschien moet ik nog even kijken of ik voldoende poedersuiker in huis heb.
En goede voornemens? Die heb ik dit jaar niet zo veel. Nog meer bezuinigen op energie wil ik niet, dat gaat me te veel ten koste van comfort. Ik neem me wel voor om minimaal aan kleding uit te geven, maar ja, wat is dat minimaal, dat is erg persoonlijk. Sommige mensen vinden de uitgave van 200 euro per maand voor kleding al minimaal, anderen vinden 25 euro per maand minimaal. Dat laatste had ik eigenlijk in gedachten. En ik wil werken aan mijn gezondheid: doorgaan met lekker veel bewegen.
Ik wens mijn lezers allen een goed uiteinde en een goed begin van
2010!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.