woensdag 23 september 2009

Zuinig met gas

23/09/2009
Herfst Hoewel de herfst nu volgens de kalender echt begonnen is, is mijn gasverbruik nog steeds minimaal. Mijn verbruik zit op ongeveer 2,5 kubieke meter per week. Ik heb de verwarming nog niet aan gehad, het is nog niet nodig, het is nog steeds prachtig mooi nazomerweer. Maar binnenkort zal je zeker merken dat de winter er aan komt en "vliegt" je gasverbruik omhoog.
Hoe bezuinig je op gasverbruik?
De volgende dingen kun je doen zonder dat je dure investeringen hoeft te doen:
* Kort douchen
* Thermostaat een graadje (of meer) lager
* Zorg dat de verwarming een uur voor het slapen gaan uitgaat, in dat uur blijft je huis nog warm genoeg
* Laat de zon overdag helpen bij de verwarming van je woonruimte
* Houd deze warmte vast door ‘s avonds de gordijnen te sluiten
* Zorg voor voldoende ventillatie, droge lucht kun je sneller verwarmen dan vochtige lucht
* Kook voor 2 keer, dan kun je de volgende keer kort opwarmen
* Temper het gas onder je kookpan en laat de vlammen niet langs je pan lekken
* Doe een deksel op je pan, zodat de warmte in je pan blijft
* Gebruik een geimproviseerde hooikist om eten in te koken
Herfst1De herfst is wat kleuren betreft een geweldig seizoen. Ik houd alleen niet zo van wat er daarna komt. De winter is me veel te koud en te donker.
Dan nog een reactie naar aanleiding van vragen hoe ik dat doe; die 2,5 kuub per week.
Ik doe natuurlijk alles wat ik hierboven beschreven heb. Ik heb 1 waakvlam voor CV en warm water. Ik heb geen waakvlam bij mijn kooktoestel.
Omdat ik nu een zwemabonnement heb, douche ik mij 2x 3 keer per week: voor het zwemmen, bijna een uur zwemmen en daarna goed nadouchen en haar en oksels wassen. Omdat ik mijn hele leven al exceemproblemen heb, "mag" ik van mijn huisarts alleen met water douchen en als ik dan zepen wil gebruiken, dan bij voorkeur alleen de oksels. Daar houd ik mij al jaren aan. En het gaat ook al jaren goed met mijn huid. Ik kan kennelijk goed tegen chloor. Verder was ik mij thuis met koud water aan de wastafel.
Dochter douchet in de weekends wel hier, maar ze houdt het kort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.