dinsdag 22 september 2009

Budgettip: zwemles voor kinderen

22/09/2009
Ik heb een jaarabonnement, dus ben ik vaak in het zwembad te vinden. Ik ben altijd nieuwsgierig naar prijzen, dus neus ik eens in de rekken met folders en kom ook de folder prijzen zwemlessen tegen:
In een gemeentelijk zwembad kost een zwemles voor kinderen 12,80! Een zeskaart kost 64,-, als je de kaart niet vol krijgt, krijg je geen geld terug, vandaar die prijs voor losse lessen. Dat is niet niks, want een kind van een jaar of zes leert niet in 6 lessen zwemmen, dat duurt echt hxc3xa9xc3xa9l wat langer. Ik ben met beide kinderen wel een jaar bezig geweest voordat ze hun eerste diploma hadden.
Ik ben al heel snel overgestapt naar de zwemclub, waar ik vanwege het armoedebeleid van de gemeente flinke kortingen kreeg op het lidmaatschap. Bij een zwemclub leren kinderen prima zwemmen van gemotiveerde mensen. Bij de zwemclub worden jaarlijks ongeveer 42 lessen gegeven + vrij zwemmen in de schoolvakanties behalve de zomervakantie.
Mijn dochters hebben beiden ruim een dozijn diploma’s behaald: A, B, C en diverse zwemvaardigheidsdiploma’s.

Kostenvergelijking:

Zwemles van de Gemeente kost voor 42 lessen : 448, -
Een zwemclub kost  190, – per jaar (ook ongeveer 42 lessen)
voor mensen met een laag inkomen en echt niet alleen voor minima, geeft de gemeente voor het lidmaatschap van een sportclub 22,50 terug bij inlevering van coupons van de Stadjerspas. Uiteindelijke prijs voor een jaarlidmaatschap van de zwemclub: 167,50 per kind voor mensen met een kortingspas. Voordeel voor mensen met een laag inkomen: 280,50
Ik neem aan dat veel gemeentes een dergelijk beleid kennen en lidmaatschap van sportclubs voor een deel vergoeden. Ook in de strijd tegen overgewicht bij kinderen wordt een stimuleringsbeleid gevoerd om kinderen meer te laten sporten.
Verder is er ook nog een jeugdsportfonds waar mensen met een laag inkomen een beroep op kunnen doen.
Let op, dit fonds is niet een recht. Dus het fonds beslist of je kinderen in aanmerking komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.