vrijdag 28 augustus 2009

Bezuinigen in een eenpersoons huishouden

28/08/2009
Jacqui vroeg mij gisteren hoe ik dat aanpak, om te bezuinigen in een eenpersoonshuishouden.
Wat ik doe is dit:
Voeding
Ik gebruik altijd een aanbod gestuurd menu. Spaarblog heeft daar laatst ook over geschreven. Zijn de sperziebonen, tomaten en appels in de aanbieding, dan koop ik die. Ik kijk in de supermarkt en op de markt altijd naar groenten en fruit die op dat moment goedkoop zijn en stel aan de hand daarvan de menu’s samen. Als het mogelijk is probeer ik voorraadjes aan te leggen. Er zijn soorten waar dat prima bij kan, bijvoorbeeld zuurkool. Vlees, altijd gekocht in de aanbieding en vis heb ik in kleine porties verdeeld in de vriezer liggen. Pasta, rijst, gierst, polenta en aardappelen heb ik altijd op voorraad.
Op de avond of op de ochtend voor de maaltijd beslis ik wat het moet worden. Ook heb ik vrij veel conserven op voorraad. Soms kook ik voor 2x tegelijk maar ook regelmatig voor 1 keer.
Peulvruchten, zoals kikkererwten, kook ik altijd in grotere hoeveelheden die ik per 1 of 2 persoonsportie invries. Ik koop nooit 1 persoonsporties in de super markt, dat is relatief heel duur. Bloemkool bijvoorbeeld is typisch een groente waar je meerdere keren plezier van hebt. Ik kocht in juli voor 1 euro een grote bloemkool van ruim 1,5 kg. Daar heb ik 3x van gegeten en de rest ligt in de vriezer te wachten tot mijn versvoorraad even uitgeput is. Dan eet ik bloemkool uit de vriezer.
De sperziebonen zijn deze week erg goedkoop bij de AH, dus eet ik deze week tenminste 2x boontjes en verder heb ik gisteren een flinke hoeveelheid ingevroren.
Als ik pastasaus maak, dan maak ik vaak meer en vries ik een deel in voor een volgende keer.
Handig: een keukenweegschaal, vriezer- en koelkastruimte en een ruime voorraadkast.
Wassen
Als je alleen bent duurt het langer voordat je een wasmachine vol hebt. Toch was ik alleen als ik voldoende was heb voor 1 machine. Mijn oudste dochter gooit alles bij elkaar en sorteert niet op kleur. Haar was blijft verbazend goed, alleen heel witte kleding is niet helemaal wit meer, maar voor de rest valt het best mee. In toenemende mate gooi ik ook allerlei kleuren door elkaar. Mijn ervaringen daarmee zijn goed. Je moet oppassen met nieuwe donkere kledingstukken, daar wil nog wel eens wat mee mis gaan, maar voor de rest valt het wel mee. Ik heb in mei een witte 7/8 zomerbroek gekocht, die durf ik niet met donkere kledingstukken te wassen, maar ik ben een stuk gemakkelijker geworden in het sorteren van kleding voor de was.
Verwarming
Ik verwarm alleen de woonkamer en de keuken, niet de rest van het huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.