dinsdag 16 juni 2009

Extreme vrekkerigheid

16/06/2009
Wanneer wordt vrekkerigheid te erg? Waar ligt de grens tussen wat volgens jou nog kan en wat echt niet kan?
Voor mij ligt de absolute grens daar waar je anderen met opzet schade berokkent:
- diefstal van bloemen, groenten en fruit uit andermans/vrouws (volks)tuin
- diefstal van goederen
- het dumpen van afval bij anderen of in de vrije natuur
Verder kan er wat mij betreft veel. Toen mijn grote kater Felix met een vacuüm verpakt stuk kaas en later een diepgevroren verpakt biefstuk aan kwam zetten, heb ik dat vrolijk geconsumeerd. De aangevreten stukken eraf en smullen maar. Deze kat had een heel groot actieradius waarin wel 150 woningen stonden, het was ondoenlijk om alle woningen langs te gaan om de kaas en het biefstuk weer terug te brengen, ik had geen idee waar ze vandaan kwamen. Deze mensen hadden onderhand zelf ook wel door dat ze het keukenraam beter gesloten konden houden met kaas of vlees op het aanrecht. De ratten die Felix ook thuisbracht vond ik niet zo’n succes, die zijn in de vuilnisbak beland.
Waar ligt voor mij de grens?
Ik zag laatst bij Spaarblog een filmpje van een gezin dat in heel korte tijd een enorme schuld had weggewerkt. Ze gebruikten keurig omgezoomde stukjes laken in plaats van toiletpapier. De toiletdoekjes kwamen bij de was en werden hergebruikt. Ik heb het afgelopen jaar 10,95 uitgegeven aan toiletpapier = 5 pakken van 12 rollen bij de Aldi. In dat gezin gaat het om een gezin van 6 personen, dus dan is de besparing per jaar wel wat groter, maar persoonlijk vind ik het wel erg ver gaan. De milieubesparing is overigens niet zo slecht, als je nagaat dat er alleen al bij mij per jaar 60 rollen toiletpapier verbruikt worden.
Mijn moeder had de gewoonte om geen eigen ondergoed te gebruiken, maar afgedankt ondergoed van mijn vader. Van de slips naaide ze de voorsluiting dicht en op die manier gebruikte ze hemden en onderbroeken nog jaren nadat ze door vaders afgedankt waren. Ook zijn afgedankte sokken (maat 47) droeg ze in haar pantoffels (maat 37). Ze vond het zonde om die dingen weg te gooien. In mijn ogen ging ze daarmee te ver. Ik vond het pijnlijk om te zien. Ze droeg en draagt ook kleding van haar overleden tante en haar overleden moeder, ook slecht passende BH’s. Die BH’s vond ik ook weer net wat te ver gaan, de kleding was OK. Ik koop zelf ook wel tweedehands kleding.
Verder vind ik het zogenaamde dumpster diving een grensgeval, hoewel ik mensen ken die veel bruikbare voeding hebben gehaald uit containers van supermarkten. Ik zou het persoonlijk niet doen.
Waar ligt bij jou de grens?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.