maandag 25 mei 2009

Nieuw programma over mensen met schulden

25/05/2009
Ellen van Spaarblog meldde op haar weblog dat er sinds 14 mei op RTL4 een nieuw programma is over schulden: een dubbeltje op zijn kant. Klik hier om het programma te bekijken. Het gaat over gezinnen die zonder het zelf te weten flink in de schulden zijn geraakt. Ze worden geholpen om orde op zaken te stellen.
Jongste dochter en ik zijn er eens lekker voor gaan zitten en hebben aflevering 1 en 2 van het programma bekeken. Beide stellen komen per maand honderden euro’s dieper in de schulden, beide stellen hebben geen idee van de hoogte van hun schuld. Het ene stel heeft een auto gekocht met geleend geld, het andere stel huurt een plasma TV, een wasmachine en een koelkast voor in totaal 2500 euro per jaar.
Elektriciteitsverbruik door de wasmachine bij stel 2 wordt op 650 euro per jaar geschat (3x per dag gebruik wasmachine)
Conclusie van dochter: dit is gespeeld, dit klopt niet omdat:
- het is niet voor te stellen dat mensen niet ook maar bij benadering weten hoe hoog hun schuld is
- het is niet voor te stellen dat mensen niet weten wat ze verdienen en niet weten wat ze per maand uitgeven
- een vrouw die 600 euro op haar verdiensten bijlegt om te kunnen werken gewoon mesjokke is, zeker als ze erg lang vast blijft houden aan het feit dat ze die baan niet op wil zeggen om hem in te leveren voor een andere, gelijksoortige baan + goedkopere kinderopvang.
Ook mijn conclusie is dat het vermaaks TV is. Niets mis mee, maar volgens mij is het niet echt.
Je kunt er wel wat van leren:
Ook met een inkomen van tussen 3.000 en 3.500 euro netto kun je in zwaar weer terecht komen en je een slecht beheer voert.
Het is altijd goed om je uitgaven en inkomen op te schrijven en te berekenen hoe je hiermee uitkomt.
Koop geen auto met geleend geld.
Huur geen apparaten die je dagelijks gebruikt.
Stroom kost geld (voor mij een open deur, maar kennelijk niet voor iedereen).
Houd zicht op je bankafschriften.
Deel het beheer van je financiën met je partner.
Zeg onnutte abonnementen en dubbele verzekeringen etc op.
Volgens mij kunnen mensen die op mijn weblog komen van het programma helemaal niets leren, die zijn al veel verder in het slim met geld omgaan. Afgaande op de reacties die ik hier krijg zou ik dat tenminste wel denken.
Opmerking 1: ik wil hier absoluut niet beweren dat kinderopvang door de moeders gedaan moet worden. Kinderopvang is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de ouders, maar als je bij een baan van 10 uur per week 600 euro per maand bij moet leggen om te kunnen werken, dan ligt de oplossing toch voor de hand, vind ik. Gewoon de baan opzeggen en op zoek gaan naar iets anders.
Opmerking 2: in feite vind ik het programma een belediging voor mensen die echt van het minimum moeten rondkomen. Voor hen is het een stuk lastiger om schulden weg te werken. Bij absolute minima kan ik het me veel beter voorstellen dat ze na een scheiding of zo in de problemen komen.
Nog even een aanvulling na het zien van de uitzending van 28 mei:
ik heb het programma gisteravond weer bekeken en ik vind dat aflevering 3 wat geloofwaardiger was dan de eerste 2 afleveringen. Kritiekpunten van mij zijn:
- deze mensen geven met hun huurhuisje €3100 uit aan vaste lasten. Er wordt helemaal niet ingegaan op deze vaste lasten. Waar geven ze in vredesnaam 3100 euro per maand aan vaste lasten aan uit?
Daar overheen komt dan nog 1000 per maand om van te leven. Hoe zien deze uitgaven er dan uit?
- hoe is het zo gekomen? Waarom hebben ze geen buffer? Die vliegtickets hebben toch geen 44.000 euro gekost?
- er wordt steeds gezegd dat er heel hard gewerkt is aan oplossingen, maar ik zie daar weinig van terug. Het leek me leuk om te kijken hoe hun inkoopgedrag in de supermarkt eruit ziet
- aan het einde van het programma hebben ze 1000 euro per maand bezuinigd, maar hoe die bezuinigen er nu precies uitzien is mij niet helder: geen kosten van de auto (-300), minder gas en licht (-175).
Ik blijf me verbazen, dat wel. Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat mijn eigen 17 jaar bijstand een heel goede leerschool is geweest. Nog bedankt sociale dienst! Ik heb vanaf het moment dat ik alleenverdiener met gezin ben geweest altijd (ver) onder het modale inkomen gezeten.
Wat mij met name verbaast, ook bij dit gezin dat per maand 1000 euro dieper in het rood komt te staan, is dat mensen geen idee hebben van de kosten van allerlei zaken, o.a. energie.
Ik vond het leuk dat er nu een budgetcoach in beeld komt die deze mensen gaat helpen om te bezuinigen. Dat is een heel goed idee, want rondkomen van weinig leer je niet in 1 week, daar is veel meer voor nodig. Het is volgens mij een complete mentaliteitsverandering die de meeste mensen niet snel in de vingers hebben. Als ze zuinig met geld om konden gaan, hadden ze niet in dat programma gezeten, want dan hadden ze een buffer gehad voor hun reis naar Italië toen zijn vader overleed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.