donderdag 30 april 2009

Voorouders zoeken op het internet

30/04/2009
Mijn ouders zijn afkomstig uit Leeuwarden. Ik heb laatst ondekt dat er een site is waar je van alles kunt vinden over geboorte, huwelijk en overlijden, dus ik ben eens gaan zoeken toen het een paar dagen geleden zulk regenachtig weer was. Een leuk tijdverdrijf!
Mijn betovergrootvader F had 11 kinderen, waarvan mijn overgrootvader P de 10e was. Bet-overgrootvader overleed in 1863 toen hij 53 jaar was. Wat kregen mensen toen veel kinderen en veel overleden er jong!
de oudste zoon, geboren in 1835, werd 42 jaar
de 2e zoon werd 27 jaar
de 1e dochter werd 23 jaar
de 2e dochter werd 30 weken
de 3e dochter werd 36 jaar
de 4e dochter werd 63 jaar
de 3e zoon werd 19 weken
de 4e zoon overleed tijdens de geboorte
de 5e zoon werd 68 jaar
de 6e zoon P (mijn betovergrootvader) werd 72 jaar
de 7e zoon, geboren in 1855, werd 5 jaar
Overgrootvader P trouwde op 25 jarige leeftijd met Y die toen 20 jaar was. Ze kregen tussen 1878 en 1901 11 kinderen. Mijn grootvader was nummer 10 in de rij, net als zijn eigen vader. Doordat mensen minder honkvast werden en naar andere gemeenten verhuisden, heb ik (nog) lang niet alle sterfdata kunnen achterhalen. Dit komt ook doordat het archief maar tot 1942 online te raadplegen is. Ik weet van mijn moeder, geboren in 1923, dat ze alle ooms en tantes op 2 na nog heeft meegemaakt. Waarschijnlijk zijn de meesten niet heel jong gestorven. Van 3 van de 11 weet ik hoe oud ze geworden zijn. De 2e dochter werd 23 jaar en overleed in 1903, de 5e dochter werd 50 jaar en overleed in 1940 en het 11e kind, een jongetje, leefde een paar dagen.
Mijn eigen grootvader, kind nummer 10 dus, werd 70 jaar en overleed in 1966.
Ondanks al deze ooms en tantes, had mijn moeder maar weinig neven en nichten, volgens mij maar 2 of 3. Mijn grootvader zelf had 2 kinderen en was lid van de Neo-Malthusiaanse bond.
Deze Neo-Malthusiaanse bond propageerde voorbehoedmiddelen en zorgde voor de verspreiding ervan. Aletta Jacobs, was betrokken bij de oprichting van deze bond.
Binnenkort ga ik naar de familie van mijn vader zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.