woensdag 11 maart 2009

TNT min 15%

11/03/2009
Ik vind het schokkend om te lezen dat medewerkers van TNT post de komende 3 jaar 15% MINDER bruto salaris krijgen. Dit is o.a. een gevolg van de liberalisatie van de postmarkt. Al weer een hele tijd mogen andere bedrijven ook post bezorgen, vanaf april mogen die ook brieven bezorgen. Al heel snel krijgen medewerkers van TNT 5% minder, de rest van de korting volgt en is afhankelijk van het aantal dienstjaren. Het bedrijf zal steeds meer gerund worden door mensen met bijbaantjes, studenten en huisvrouwen en zo.
Het zat er aan te komen, maar toch ben ik geschokt. Jongste dochter werkte vanaf 2007 tot oktober 2008 als zaterdagpostbode bij de TNT, oudste dochter werkt vanaf oktober 2008 bij de TNT, ook op zaterdag. Van jongste dochter hoorde ik vorig jaar steeds dat het hele bedrijf volhing met vacatures bij andere bedrijven. De suggestie was duidelijk: hier valt niets meer te verdienen, ga vooral ergens anders werken. Ik snap dat het bedrijf concurrerend moet werken, maar toch, 15% vind ik wel heel veel. Ik weet niet precies hoeveel oudste dochter verdient met het werken op de zaterdagochtend, jongste dochter verdiende ruim 100 euro netto per maand. Oudste is 3 jaar ouder en zal iets meer verdienen, ongeveer 110 waarschijnlijk. Dat wordt dan over 3 jaar 93,50. En ondertussen gaat het collegeld wel elk jaar omhoog. En de minister maar waarschuwen dat studenten niet zoveel moeten lenen.
Ik ga er dit jaar nog weer 3% op vooruit. Dan moet er voor mijn werkgever een andere CAO komen en zullen we vanwege de recessie vrees ik op de 0-lijn uitkomen. Ik vertrouw erop dat mijn loonsverhoging niet in de min komt en loonsverlaging gaat worden!

Update 24/02/2013: oudste heeft voortdurend tijdelijke contracten gehad, na verloop van tijd is haar contract niet verlengd en is ze na een tijd niet gewerkt te hebben weer aangenomen op veel slechtere arbeidsvoorwaarden en met een lager loon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.