zaterdag 21 maart 2009

De volgende crisis komt er aan!

21/03/2009
Volgens Britse wetenschappers komt de volgende crisis er al weer aan: een wereldwijde voedsel- en energiecrisis. Klik om meer te lezen hier en hier.
Het komt er op neer dat er door de wereldwijde bevolkingsgroei ernstige tekorten ontstaan in energie, voedsel en water. In 2030 zouden er 8,3 miljard mensen zijn die 50% meer eten en energie nodig hebben dan nu het geval is. Ik vraag me wel af of dit klopt, er komen 1,5 miljard mensen bij, en daardoor zouden we met zijn allen op deze aarde dubbel zoveel eten en energie nodig hebben. Kennelijk gaat men er ook van uit dat de gemiddelde welvaart flink stijgt. Arme mensen gebruiken minder energie, voedsel en ook water. Hoe hoger het inkomen, hoe meer er verbruikt wordt. Dat zie je overal. In Nederland, in Afrika, in de VS, noem maar op. Als je bijstand hebt, heb je geen groot huis dat je moet verwarmen, geen grote tuin die je in de zomer moet besproeien, geen airco, eet je geen biefstuk met ingevlogen groenten uit Kenia, gooi je geen eten weg (dat hoop ik tenminste) en ga je niet shoppen in New York of Parijs.
In 2030 ben ik 76 jaar, misschien zit ik dan wel te kleumen in mijn huisje en eet ik aardappels uit eigen of andermans achtertuin. Ik kan moeilijk nu voorraden aanleggen voor 2030, ik denk dat er weinig is dat zo lang houdbaar is. Misschien moet ik tegen die tijd het frisdrankblikjes-kooktoestel en de stuiverkachel van Ellen van Spaarblog maken en in werking stellen ?(om te lezen hoe je deze energietoestellen moet maken, moet je op deze weblog even wat naar beneden scrollen, het komt na de grot)
Zo, nu eerst de computer uit en lekker in de zon met een krantje en een 2e mok koffie. Dan op mijn fietsje naar de supermarkt voor wat laatste boodschappen. Een stralende dag toegewenst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.