dinsdag 10 maart 2009

Bezuinigen op energie

10/03/2009
De afgelopen 1,5 jaren heb ik minder energie gebruikt dan in de periode daarvoor, maar eigenlijk kwam dat niet omdat ik beter of meer bezuinigde, maar omdat er hier minder mensen woonden. Tot 2 jaar geleden woonden beide dochters bij mij. Ze douchten, studeerden op hun verwarmde kamers, computerden, gebruikten lampen. Nu ze allebei elders wonen, gebruiken ze hier natuurlijk minder energie, mijn "bezuinigingen" van de afgelopen tijd zijn in feite helemaal geen bezuinigingen maar gewoon een lager verbruik doordat de meiden niet meer hier wonen. Destijds woonden hier 3x zoveel mensen.
Verder is alles hetzelfde gebleven:
- ik heb nog steeds bijna overal spaarlampen (mijn eerste spaarlamp, model jampot, heb ik in 1982 aangeschaft)
- ik laat kamers die ik niet gebruik, of alleen om te slapen, onverwarmd
- ik was alleen als ik een volle trommel heb
- ik doe de thermostaat een graadje (of soms meer, dat hangt ervan af hoe actief ik ben) lager
- ik doe mijn verwarming ruim een uur voor het slapengaan uit
- ik vermijd sluipverbruik door stekkers uit het stopcontact te halen
- ik heb alleen lichten aan in de ruimte waar ik ben (behalve als ik even de toilet gebruik ;-) , dan laat ik het licht in de woonkamer branden)
- ik gebruik regelmatig een geïmproviseerde hooikist en snelkookpan voor een lager gasverbuik
- ik kook met de deksel op de pan, waardoor de warmte niet ontsnapt
- ik verwarm mijn oven meestal niet voor
- ik douche kort
- ik gebruik geen energieverslindende apparaten, zoals waterbedden en wasdrogers
Door spaarzaam met energie om te gaan, was mijn gebruik van 1 maart 2008 – 1 maart 2009:
Gasverbruik 835 kuub en elektriciteit 1566 kWh. In deze periode woonde ik een half jaar samen met dochter in dit huis, daarna was dochter alleen in de weekenden hier.
Als je meer wilt weten over energiebesparen, kijk dan hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.