donderdag 5 februari 2009

Wat heb ik vandaag bespaard?

05/02/2009
Soms is het goed om je besparingen van de dag weer eens op een rijtje te zetten. Wat heb ik allemaal bespaard?
- bespaard op energie door niet in een waterbed te slapen, maar in een gewoon bed, dat niet constant stroom verbruikt om het water op temperatuur te houden
- bespaard op water en gas, door kort te douchen – minder dan 5 minuten
- bespaard op energie door de badkamer niet te verwarmen, de douche is door het warme water gauw genoeg warm.
- bespaard op energie door het huis niet te verwarmen voor dat half uurtje dat ik ‘s ochtends in de kamer ben. Ik leg een dubbelgevouwen plaid over mijn benen en doe een extra vest aan. Zo heb ik totaal geen last van de koude en blijf ik heerlijk warm.
- een ontbijtje gemaakt met een gewoon plakje brood van de 3 broden die ik aan het begin van de week voor 2 euro (in totaal!) koop bij de Albert Heijn (AH). Als beleg: goedkope, maar lekkere kaas van de Aldi
- een meeneem lunch gemaakt met boterhammen van dezelfde broden.
- voor tussendoor: 2 Elstarappeltjes uit de aanbieding bij AH
- gefietst naar mijn werk 2x 25 minuten. Daarmee ander vervoer + bezoek aan de sportschool uitgespaard
- warm eten gegeten van de gewokte resten van gisteren: rijst, spruitjes, tofu, ui, specerijen en kruiden. Het is altijd handig om voor meerdere keren tegelijk te koken. Scheelt tijd en energie. De ingrediënten zijn allemaal basisingrediënten, waardoor een heerlijke vegetarische maaltijd nog geen euro per dag kost. Het scheelt handenvol geld als je in plaats van kant-en-klare voeding zelf je spruitjes afhaalt, en zelf je tofu marineert in pittige oosterse kruiden en rijst kookt van simpele rijst. Misschien is de dure basmati rijst wel lekkerder, maar ik gooi zo veel kruiden en sambal door het eten, dat ik het verschil tussen rijst van 3 euro of meer per kilogram of 56 cent per kilogram echt niet proef.
Natuurlijk is een bovenbeschreven warme maaltijd ook vele malen goedkoper dat eten in een restaurant, maar dat spreekt voor zich.
- bij thuiskomst: de thermostaat op 18 graden gezet en weer een lekker warm gevoerd fleecevest aangedaan en een plaid over de benen geslagen.
- mijn katten goedkoop voer van de C1000 + Aldi voorgezet
- bespaard door thuis te blijven en niet naar bios, café of theater te gaan. Ik gebruik mijn thuisbioscoop en zit lekker op de bank.
- bespaard door in de slaapkamers en badkamer geen verwarmingsradiator open te draaien.
- bespaard door de was niet op 60 graden, maar op 40 graden te wassen en op te hangen op zolder
Nou, dat was het dan al weer! Verdere besparingen kan ik niet verzinnen.
Hoeveel geld ik precies bespaard heb? Ik zou het echt niet weten.

- Update 6 februari: daarnaast heb ik gisteren op stroom bespaard door: uitsluitend spaarlampen te gebruiken en sluipstroom te vermijden. Alleen als het echt nodig is, zit de stekker in het stopcontact, anders niet. Dus de wekker op de logeerkamer is uit, de oplader van elektrische tandenborstel is uit het stopcontact, alle apparaatuur is uit het stopcontact, ook de computer als ik hem niet gebruik. Alleen de vaste telefoon is aangesloten. Anders doet ie het niet en dat gaat natuurlijk te ver. Maar de oplader van mijn mobiel ligt in een laadje tot ik hem weer nodig heb.
- soms is 18 graden mij ook echt te koud, dan zet ik de thermostaat wat hoger. Ik wil hier niet zitten kleumen. Maar als ik thuis kom uit mijn werk, heb ik net een flink stuk gefietst en is mijn metabolisme kennelijk nog heel goed op dreef, dan heb ik het al snel veel te warm. Ik loop heen en weer, ruim pasgekochte boodschappen op, ga naar zolder en stop een was in de machine, ga weer 2 trappen naar beneden en kook eten. Daarmee word ik van mezelf al warm genoeg. Dus dan gaat de verwarming op 18 graden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.