zondag 22 februari 2009

Uitgaven week 8 (2009)

22/02/2009
Het is me goed gelukt om de hoeveelheid boodschappen onder controle te houden. Ik heb ondanks dat jongste dochter hier de hele afgelopen week verbleef, €40,40 uitgegeven. En dat is inclusief 10 euro vleesvoorraad. Mijn voorraad melk, brood, krentenbollen en paaseitjes is flink geslonken, die ga ik volgende week weer wat aanvullen.
Ik kwam trouwens in de Albert Heijn nog iets raars tegen. Ik koop tegenwoordig euroshopper surinaamse rijst. Een kilo kost 56 cent. Tot mijn verbazing hebben ze ook zakken van 4,5 kg liggen voor €2,99! Ik heb op mijn blog al diverse keren gezegd dat het goedkoper is grote hoeveelheden te kopen, maar voor die zakken gaat dit niet op! In de grote zakken kost de rijst 66 cent per kilo. Misschien staat de prijs van de grote zakken niet goed op het schap en moet er €1,99 staan?

Gisteravond heb ik zelf soja/havermoutburgers gemaakt!
Ze zijn heel goedkoop en heel lekker, hier het recept voor 4 personen:
150 gram droge sojabonen (25 cent)
75 gram havermout (euroshopper, kost bijna niets)
zonnebloem olie
1 ui fijngesnipperd
1 ei
zout, kruiden en specerijen naar smaak
event. uitgeperst teentje knoflook
paneermeel

Wel en kook de sojabonen (hier moet je minstens de dag van tevoren al mee beginnnen, klik hier voor meer informatie. Je kunt ook meer bonen koken en de rest invriezen voor een volgende keer)
Bak de fijngesnipperde ui glazig in de koekenpan.
Maal de bonen fijn in de keukenmachine of blender.
Doe de gemalen bonen over in een beslagkom.
Voeg de havermout, ei, zout, kruiden en specerijen toe. (ik gebruikte chilipoeder, kerriepoeder, kardemom, thijm, koriander)
Roer goed en laat een kwartiertje staan, zodat de havermout het vocht uit de bonen op kan nemen.
Vorm van de bonenmassa platte koeken en wentel ze in de paneermeel. Mocht de bonenmassa iets te droog zijn, voeg dan iets water of melk toe. Mocht de massa juist wat te nat zijn, voeg dan wat (volkoren)meel of havermout toe.
Bak de koeken tot beide zijden bruin zijn en serveer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.