zondag 8 februari 2009

Economische triestheid troef

08/02/2009
Als ik de Volkskrant van gisteren lees, is het somberheid alom. De krant opent met "Hypotheekrente aftrek niet heilig meer" en "AOW-leeftijd wankelt" en het katern Economie "Pensioen ineens niet zeker". Het lijkt niet zo best met onze economie. Ik maak me nog niet zo druk.
Het lijkt mij dat de aftrek voor verdieners met 3 of 4x modaal of nog meer, met grote, dure huizen best wel wat minder kan. Maar ik mag hopen, dat ik met mijn bescheiden inkomen van 25 duizend euro per jaar en bescheiden hypotheekrente van 310 euro per maand mijn aftrek mag houden.
Ik heb er al lang rekening mee gehouden dat december 2017, de maand waarin ik 65 jaar word, wel eens niet de ingangsdatum van mijn AOW zou kunnen worden, maar later. Afhankelijk van hoe mijn gezondheid dan is, zou ik toch wel een aantal jaren door willen werken. Het werk is een leuke, zinvolle tijdsbesteding, die daarnaast ook nog geld in het laadje brengt, dus waarom niet? Waarschijnlijk ga ik dan wat minder dan 32 uur werken.
Ik heb het afgelopen half jaar al lang begrepen dat de pensioenfondsen, ook mijn "eigen" ABP, in zwaar weer verkeren. Dus vrees ik dat ze mij tzt niet datgene kunnen betalen dat ik verwacht had. Mijn inkomen zou toch al dalen, omdat ik tegen die tijd te weinig pensioenjaren heb, ik heb maar 20 jaar en 2 maanden pensioen opgebouwd, een beetje weinig dus. Ik heb vanaf 2001 via de spaarloonregeling nog wat extra gespaard voor mijn pensioen, maar toch stelt dat niet al te veel voor, een zakcentje zullen we maar zeggen. Gelukkig ben ik gewend om zuinig te leven. Als mijn pensioen niet al te veel in waarde daalt, denk ik, dat ik er nog steeds van rond kan komen.
Ik ben al lang blij dat ik een vaste baan heb in het onderwijs. Ontslagen zullen daar niet vallen. Ik kan alleen ontslagen worden als ik mij zeer ernstig misdraag. Dat ben ik echt niet van plan, dus ik zit wel goed.
Overigens heeft Nederland zo ongeveer het laagste werkloosheidcijfer van Europa, we moeten onszelf ook niet de put in praten met alle berichten over de ellende met de economie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.