woensdag 3 december 2008

Nogmaals: Wassen

03/12/2008 -nogmaals: wassen
Leuk om alle reacties op mijn blogje van gisteren te lezen. Er blijken veel verschillen te bestaan tussen de keren per week dat de wasmachine in een gezin draait. Ik denk, net als Kathy dat mijn oma’s zich een rolberoerte zouden lachen als ze zouden lezen hoe veel er tegenwoordig gewassen wordt. Beide dames, geboren in 1896 en 1898, werden geboren in een groot gezin in de arbeidersklasse. Ze hebben beide nooit de beschikking gehad over een douche en een wasmachine. Ze wasten op de hand, op een wasbord met wringer en kookten het witgoed uit in wasketels. Vanaf hun 12e jaar moesten ze als dienstmeisje werken bij dames van stand, die hen behoorlijk uitbuitten. Mijn oma’s hadden tot hun huwelijk minstens 80 urige werkweken en alleen zo nu en dan een (zon)dag vrij. Het was ook bij de dames van stand "normaal" om bovenkleding langer te dragen. Er waren in de gezinnen waar mijn grootouders afkomstig waren, niet veel setjes met kleding beschikbaar. Beide oma’s zijn, ondanks de misschien gebrekkige hygiëne en vroege kinderarbeid respectievelijk 91 en 87 jaar oud geworden.
Hoe gaat het bij mij? Laat ik beginnen met te melden dat ik een grote, 18 jaar oude, Miele wasmachine heb, waar veel was in kan. Ik heb zelf, ook toen mijn kinderen klein waren en we katoenen luiers gebruikten, nooit vaker dan 3 à  4 keer per week gewassen voor 4 personen. We droegen kleding gemiddeld een halve week. Voor knutselen/verven en tekenen gebruikten de kinderen oude overhemden van mijn vader als verfschorten, zodat we de kleding spaarden. Verder gebruik ik een schort bij het eten koken en hadden de kinderen altijd een slab om bij het eten toen ze klein waren. Maar ja, wij waren een bijstandsgezin en gingen alleen zo nu en dan op "netjes", dus ergens een klein vlekje was niet zo’n probleem.
Op dit moment draai ik voor mezelf en mijn dochter (die is 2 dagen en 2 nachten per week aanwezig) ongeveer 2 wassen per week. Dochter wast in Wageningen, op de studentenflat, waar een gloednieuwe Miele staat ongeveer een was per week. Dochter heeft een sterke lichaamsgeur, die slecht te bestrijden is met deodorant, zij trekt iedere dag een schoon shirtje aan. Ikzelf heb sinds de overgang, inmiddels al weer 8 jaar geleden, weinig lichaamsgeur meer, vroeger was die veel sterker. Dat komt door hormonen vermoedelijk, een positief puntje van het ouder worden ;-) . Kleding blijft veel langer fris ruiken, vandaar dat ik met luchten mijn bovenkleding wel 3 dagen kan dragen, mits er geen vlekken in komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.