maandag 11 augustus 2008

Brood weggegooid


In mijn blog van ongeveer een week geleden schreef ik, dat ik nooit voedsel weggooi. Nu heb ik eergisteren toch beschimmeld brood weggegooid, of althans niet zelf opgegeten! Dit is het verhaal: mijn moeder woont in een verzorgingstehuis, ze krijgt daar dagelijks een bepaalde hoeveelheid boterhammen met bijbehorend vlees- en kaasbeleg. Eigenlijk vindt ze de hoeveelheid beleg een beetje krapjes, dus bestelt ze meer brood dan ze opkan, dan krijgt ze ook meer beleg. Ze spaart de overgebleven boterhammen op in de koelkast en die boterhammen geeft ze mijn dan wekelijks mee. Ze zet op alle zakjes de datum en eet altijd keurig eerst het oudste brood op en bewaart de rest en geeft die dan aan mij mee. Ik maak daar dan smakelijke tosties of geroosterde boterhammen van, niets mis mee. Maar …… 30 juli was ze jarig en was vergeten mij het oude brood mee te geven toen ik met mijn dochters op bezoek was. Dat oude brood kreeg ik afgelopen zaterdag. Mijn moeder is iemand die nooit iets weg kan gooien, alles wordt gebruikt. Waarschijnlijk heeft ook dat te maken met de oorlog en met werkloosheid van mijn grootvader in de crisisjaren. Ze was 16 toen de oorlog begon en 21 jaar toen het vrede werd, een gevoelige leeftijd, volgens mij. Ze heeft honger geleden en was aan het einde van de oorlog broodmager. Er waren afgelopen zaterdag zakjes bij met beschimmeld brood. Die boterhammen zijn inmiddels opgepeuzeld door de vogels.
Mijn eigen brood bewaar ik in de vriezer en haal er per dag uit wat ik nodig heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.