vrijdag 28 maart 2008

Eigendom!

28/03/2008
Vanmiddag heb ik de gehoorapparaten aangeschaft. Ze zijn nu helemaal van mij. Het zijn geavanceerde apparaten, een sub-topper, veel beter dan de standaard die je via de zorgverzekering "gratis" kan krijgen als je aan de normen voor gehoorverlies voldoet. Ze hebben goede "ruis" filters, zodat ik tijdens feestjes en vergaderingen gesprekken goed kan volgen. Ik kan een richtmicrofoon aanzetten, waardoor ik diegene die recht tegenover mij zit goed kan horen. Gisteravond was ik op een feestje en ging het verstaan van spraak een stuk beter dan ik zonder apparaten gewend was. Ik kan nu ook tijdens rumoerige feestjes zonder moeite gesprekken voeren! Het aardige is dat ik bijna alle geld dat ik nu heb betaald, behalve de verzekering en de aanschaf van batterijen, nog weer via de werkgever terug krijg van het UWV. Helaas was de bedrijfsarts de afgelopen tijd ziek, waardoor hij nog geen aanbevelingsbrief heeft kunnen maken voor het UWV.
Voor geïnteresseerden: je moet op je beste oor een gehoorverlies hebben van tenminste 35% om voor vergoeding van de zorgverzekeraar in aanmerking te komen. Als de zorgverzekeraar niets vergoedt, dan doet het UWV dat ook niet, en moet je alles zelf betalen. In mijn geval komt dat neer op €2225,- (inclusief 5 jaar verzekering, schoonmaak en onderhoud). De verzekeraar vergoedt €1052,-. De verzekering (met schoonmaak en onderhoud) moet ik zelf betalen, dit kost €169,- voor 5 jaar. Het UWV zou als het goed is €1005,- uit moeten keren. De batterijen moet ik dan nog zelf bekostigen, dit kost, afhankelijk van de leverancier tussen €44,- en €72,- per jaar.
Een collega van mij heeft een aantal maanden geleden ook hoortoestellen aangeschaft, hij heeft ook een vergoeding van het UWV gekregen, dus ik vertrouw er op dat ik dat ook kan krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.