donderdag 8 november 2007

Hypotheek en zo

08/11/2007
Ik heb een 1e hypotheek en vooruitlopend op een 2e hypotheek sinds augustus een lening (24.000 euro) om de verbouwing te bekostigen. Ik heb een aanbod gekregen om de lening en de 1e hypotheek om te zetten in een nieuwe hypotheek die dan 110.000,– groot zou zijn, maar ik doe dit niet. Deze nieuwe hypotheek zou volgens het financieringsbureau de voordeligste oplossing zijn, vooral omdat ik dan vxc3xa9xc3xa9l hypotheekrente van de belasting terugbetaald zou kunnen krijgen. Maar ik heb besloten een andere oplossing te kiezen. Er zijn namelijk nogal wat onkosten en nadelen verbonden aan deze nieuwe hypotheek:
Nadelen: De rente is hoger dan de oude hypotheek, het effectieve rentepercentage
is 0,5% hoger. Dat is € 550,00 per jaar
De oude hypotheek was voor € 50.000,00 een levenhypotheek, wat inhoudt dat dit bedrag over 20 jaar van mij is, de nieuwe hypotheek is geheel aflossingsvrij. Dus moet ik met de voorgestelde hypotheek de hele schuld voldoen bij verkoop van het huis. Bij de huidige
levenhypotheek krijgen mijn kinderen als ik overlijd samen 50.000,00 en ontvangen ze verder de opbrengst van het huis min het bedrag van de aflossingsvrije hypotheek die ik nu heb (deze hypotheek is 32.000).
Onkosten: Afsluitkosten: 1100,00
acte van hypotheek (incl BTW) 514,00
kadasterkosten 100,00
Taxatiekosten 250,00
Totaal eenmalig voor de voorgestelde nieuwe hypotheek
: € 1964,00. De kosten van kadaster, taxatie en acte van hypotheek zijn schattingen op basis van de aankoop van mijn huis begin dit jaar. Ik heb besloten nu mijn gehele spaarbedrag, € 9000,- te betalen aan de credietverstrekker. Begin januari schenkt mijn moeder mij nog € 15.000 waarvan ongeveer € 4.412 belastingvrij is. Over de rest moet ik dan begin 2009 5% schenkingsrecht betalen, dat is ongeveer € 500,00.
Op deze manier kan ik mijn veel gunstiger huidige hypotheek behouden.
Ik heb al lang spijt van hoe ik mijn verbouwing gefinancieerd heb, misschien had ik beter kunnen sparen om de verbouwing te kunnen bekostigen, of meteen al een hogere hypotheek nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.