zaterdag 20 oktober 2007

Ex-man doet ook al aan consuminderen

20/10/2007
Mijn ex-man is gisteren 50 jaar geworden. Vandaag gaan we op verjaardagsbezoek. Gisteren konden we niet, de afgelopen week was jongste dochter op Texel, lekker vakantievieren met een vriendin en haar familie. Leuk dat jongste meemocht.
Ex woont, zoals ik al eerder (op 22 september) berichtte, in een woonvorm voor mensen met een meervoudige problematiek, op het terrein van een psychiatrische inrichting, ergens in de bossen. Zijn ziekte is eigenlijk een erg triest verhaal. Toen ik hem leerde kennen, nu bijna 30 jaar geleden, was het een blijmoedige, sociale en slimme jongen. Hij studeerde toen nog aan de universiteit. Door zijn psychiatrische ziekte lukte het hem niet zijn studie af te maken, hij is blijven steken in zijn afstudeerscriptie. Het is nu niet meer aan hem te merken dat hij ooit een academisch niveau had, hij begrijpt erg veel dingen niet en onthoudt slecht. Zijn persoonlijkheid is ongelooflijk veranderd. Hij is enorm egocentrisch, voelt zich erg tekort gedaan en is doorlopend chagrijnig. Hij heeft naast zijn psychiatrische problematiek een hartkwaal en ernstige reuma. Ook heeft hij aantasting van zijn handen door een "vleesetende" bacterie die hij ruim drie jaar geleden ergens opgelopen had, hierdoor kan hij zijn handen bijna niet meer gebruiken.
Als ik met mijn jongste dochter op bezoek kom, laat hij niet merken dat hij het leuk vindt dat we er zijn. (Oudste dochter heeft allang afgehaakt en wil echt niet meer mee). Hij klaagt en moppert. Ik moet hem "sturen" en vertellen dat hij zijn dochter positieve aandacht moet schenken, dat hij het voor haar leuk moet maken om te komen.
Vandaag gaan we dus op bezoek. Ik heb een aantal cadeautjes gekocht en we gaan met hem eten in het patiëntenrestaurant. Ex eet heel slordig en vies, het eten loopt langs zijn mond en op zijn kleding. Het vieze eten ligt aan zijn medicijnen en aan zijn lichamelijke problemen, hij kan er eigenlijk niets aan doen, maar jongste dochter heeft er erg veel problemen mee, hoewel ze weet waar het aan ligt. Maar ja, ze is 18 en dan accepteer je dat niet/moeilijk van je vader. Ik zorg dat dochter naast hem komt te zitten en niet tegenover hem, zodat ze van dit vieze eten zo weinig mogelijk last heeft.
Update:
Het bezoek is weer achter de rug, het ging wel, zijn humeur was nog niet zo slecht. Ex doet ook al aan consuminderen, hij heeft zijn eigen warme middagmaaltijd, die hij op zijn kamer krijgt, met ons gedeeld. Soep, 3 pannekoeken en ijs toe. Daarnaast had hij nog een prakje macaronie van zijn kookclub, waar we wat van mochten hebben. Echt lekker was het niet, maar ja dat hadden we eigenlijk ook niet verwacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.