zaterdag 9 juli 2011

Gratis wilde groenten

In je tuin en in de vrije natuur kun je eetbare wilde planten vinden.
Helemaal gratis groeit er van alles in je tuin en in bossen, parken en nog veel meer.
Paardebloem

Welke planten zijn eetbaar?
Brandnetels en paardebloemen zijn waarschijnlijk bij iedereen bekend, maar ook andere planten zijn eetbaar:
Ganzenvoet
Grote en smalle weegbree
Veldzuring
Zevenblad
Vogelmuur
Witte dovenetel
Witte en rode klaver
Look zonder look

Ik heb alle planten gelinkt naar wikipedia, waar je uitgebreid over deze planten kunt lezen.
Look-zonder-look

Ik vond een site waar je een lijst kunt vinden van veel voorkomende eetbare wilde planten, klik daarvoor hier.
Let goed op dat je geen planten haalt van mogelijk vervuilde grond en eet alleen planten waarvan je zeker weet dat het niet iets anders is. Want één ding is zeker, giftige planten zijn NIET gezond.
Ook planten uit wegbermen zou ik zeker mijden vanwege de uitlaatgassen die daarop neerslaan.
Wat ik zelf regelmatig eet: ganzenvoet, zevenblad en paardebloem.
Foto boven: paardebloem
Foto beneden: look zonder look
Bron foto's: wikipedia
Misschien overbodig, maar toch: ook wilde groenten moet je goed wassen en gebruik geen groenten van weilanden waar vee graast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.